szerda, június 15, 2005

CSR és blog?

CSR és Blog


A blog, vagy online napló, egy naplóbejegyzéses rendszerű, oldalakból és képekb?l álló website. Tartalmi részét nagyon egyszerűen lehet frissíteni, mert a begépelt anyag egy gombnyomással publikálható.

A blog-ban minden feljegyzés (post) kronológiai sorrendben olvasható és mindegyikhez hozzá lehet szólni, azaz kommentálni lehet azokat.

(Forrás:
Damjanovich Nebojsa)


A blogok ideje

2004. a blogok forradalma volt az Egyesült Államokban. A legutóbbi USA elnökválasztás már nem csak az egyirányú kampányolás off- és online eszközeivel élt, hanem a világháló segítségével aktivizálta és interaktivizálta a tengerentúli választóközönséget. A USA-ban tapasztalható jelenetős mértékű Internet-penetráció (a háztartások 75%- a rendelkezik internetcsatlakozással és ezen háztartások 2/3-ának szélessávú kapcsolata van) jelöltek számára ideális feltételt jelentett nézeteik és programjuk népszerűsítésére. John Kerry demokrata jelölt moderált online naplója például (
blog.johnkerry.com) – a letölthető tartalmak mellett - folyamatos, interaktív kapcsolatot kínált a felhasználók számára, mely által a szavazók közvetlenebb módon kerülhettek kapcsolatba vele.
A politikusok is hamar felismerték, hogy a blog a vállalati arculat egy humánabb képviselője és hatékonyabb, közvetlenebb elérést biztosít bizonyos internethasználó célcsoportok körében.
A vállalati blogok hitelessége
Egy vállalati blog létrehozása rendkívül egyszerű, manapság percek alatt bárki ingyenesen kreálhat online naplót. A világhálón jelenleg 8 millió blog található; szervezetek, hírességek, politikusok és újságírók blogjaitól kezdve az egyszerű, hétköznapi felhasználók online feljegyzésein át. A bloggolás egyéni és szervezeti tartalmak közzétételének új csatornájává vált; az online napló napjainkban a „rövidebb út” embertársaink és fogyasztóink megtalálására.
Napjaink átlagfogyasztója egyre szkeptikusabb a szak- és műszavakkal megfogalmazott, kihagyhatalan ajánlatokat hirdető vállalati brosúrákkal szemben Egyre kiábrándultabbá válik a cégek által alkalmazott egyoldalú meggyőzési taktikákkal, „értéknövelt szolgáltatásokkal” és „intelligens termékekkel” szemben, melyek valótlan előnyöket kínáltak neki. Bizalmatlanságát csak az empirikus tapasztalatok és a többi felhasználótól kapott információk oldják fel.Itt kapnak kiemelt szerepet a vállalati blog-ok a fogyasztói bizalom visszaszerzésében. A blog műfaja a spontaneitásra, a vélemények szabad és kendőzetlen kinyilvánítására épül, éppen ettől eredeti és kínál a fogyasztó számára egyfajta alternatív információszerzési forrást.
Egy vállalati online napló a szervezeti tevékenységek személyes vetületeire világít rá, ezért gondolom úgy, hogy sikerrel alkalmazható céges Corporate Social Responsibility tevékenységek kommunikálására. A CSR tevékenység vállalati "megmutatása" a blogon emberközelibb, plasztikusabb a fogyasztó számára, aki - minthogy interakcióban áll a szervezettel -, ezért javasolhat, kérdezhet, minősíthet, hozzáfűzhet bizonyos általa generált elemeket a postok és commentek halmazához.

Szubjektív

Mikor alkalmazzunk CSR blogot?

Szerintem akkor érdemes vállalati szinten bloggolni:

- ha érdekel bennünket a célcsoport őszinte véleménye a vállalatról vagy termékről
- ha olyan mondanivalónk van a vállalatról és/vagy a termékről, amely számot tarthat a célközönség érdeklődésére

- és persze ha elég energiát tudunk arra fektetni, hogy a blogunk látható legyen a célcsoport számára



Mint az üzleti kommunikáció más formáiban, a hangsúly itt is a fogyasztói (felhasználói) értéken van, azaz a tartalomnak relevánsnak, informatívnak, újnak hasznosnak kell lenni kiszemelt közönségünk számára.

Milyen CSR tartalmak kommunikálhatóak a nyilvánosság felé blogon keresztül?

- Vállalati egységek fundraising akciói: a tevékenység céljának ismertetése, helyszíni riportok, az összegyűlt pénzösszeg folyamatos számontartása
- CSR blog, mint pénzgyűjtő persely: a blogon keresztül történő gyűjtés a rászorulóknak
- Regisztrációs alapon történő támogatások gyűjtése blogon keresztül (az elküldött regisztráció támogatásnak számít)
- Tájékoztató tartalmak publikálása kis-, és középvállalkozások számára a vállalati társadalmi felelősségvállalásról